Foto-impressie
Een warm welkom – Het ministerie van IenW zorgde voor een gastvrij ontvangst met een luxe broodjesbuffet.
Houdbaarheidsdatum – Dagvoorzitter Astrid Joosten en initiatiefnemer Rob Schuitema (DCI, IenW) openen het event. Joosten: “Hebben beheerders een houdbaarheidsdatum?” Schuitema: “Als je blijft doen wat je al jaren goed doet, dan komt die datum in zicht ja. Maar samen kunnen we dat pareren. We verwachten dat bepaalde veranderingen nog wel vijf jaar duren, maar dat is lineair gedacht. De transitie gaat alsmaar sneller. Applicaties agile ontwikkelen: daar moeten we bij zijn. De blockchain gaat veel betekenen voor IV-infrastructuur en voor beheer. Maar wat precies? Dat weten we niet. Daarom moeten we elkaar ieder jaar bijpraten, zoals op een dag als vandaag.”
Geef eens drie mensen een hand die je nog niet kent, was de oproep van Astrid Joosten aan het begin van de dag. Zo werden alle beheerders meteen netwerkspelers. Zie het interview met de initiatiefnemers “Een goede beheerder is een netwerkspeler”.
Lunchtijd per werelddeel – Beveiliging wordt een belangrijker aspect van het vakmanschap van de beheerder. Astrid Zwiers van SSC-ICT: “De Rijksoverheid-systemen worden voortdurend aangevallen. Ons Security Operation Center brengt die wereldwijde hackstromen in kaart op grote schermen. Als één stroom even wegvalt, dan zijn ze in dat land aan het lunchen!” Een bijzonder beeld volgens Joosten. Wat willen ze dan met die aanvallen? Zwiers: “Beïnvloeden. De verkiezingen beïnvloeden vanuit Rusland. En rondom de MH17 zie je dat er ‘statelijke actoren’ actief zijn. Dat melden we dan aan de AIVD.” Joosten: “Dus security komt steeds meer jullie kant op?” Zwiers relativeert: “De grootste bedreiging zijn we nog altijd zelf. We maken fouten. Maar inderdaad: weten welke risico’s er zijn en waar je op moet letten, is belangrijk. En up to date zijn met de laatste packages en releases. Want die hebben het antwoord op de laatste aanvallen.”
Levenslang - Astrid Zwiers van SSC-ICT: “Leren is gemakkelijk. Iets afleren is veel moeilijker.”
Ben je een goede ICT-leermeester? - Beheerders stemmen tijdens de presentatie van Astrid Zwiers over stellingen over vakmanschap.
“Dé functioneel beheerder bestaat niet” – Wat maakt een functioneel beheerder een goede functioneel beheerder? “Die bestaat niet”, stelt Eijskoot, “althans niet in één persoon. Je moet kunnen luisteren naar de wensen en wat erachter zit, en je ook kunnen afzonderen en de diepte ingaan voor analyse. Dat kan het best in een team. Om het plat te zeggen: je hebt autisten nodig en kletskousen.”
Interactie en druk op de ketel – Reacties van deelnemers: “Deze dag is een goed initiatief, want de interactie tussen de beheervormen ontbreekt vaak. Technisch beheer, applicatiebeheer, functioneel beheer. Dat is al zo binnen ons eigen departement, laat staan binnen de Rijksoverheid.”
“De toekomst is een goed thema. We moeten mee, maar weerstand tegen veranderingen zit in onze natuur. We komen meestal pas in beweging als we onder druk staan. Neem de AVG: we konden ons al twee jaar voorbereiden, maar pas als er sancties dreigen, gaan we er echt mee aan de slag.”
Keihard - Kim Lammers: “Ik had alles gescheurd in mijn knie wat je maar kon scheuren. Ik kreeg een operatie, trainde keihard. Ik ging visualiseren dat ik in Beijing speelde. En uiteindelijk was ik er weer. Maar toch mocht ik niet mee. De bondscoach vond me niet fit genoeg. Was ik het daarmee eens? Nee. Maar wijzen naar een ander heeft geen enkele zin.”
“Er zit hier vast veel blauw in de zaal” – Kim Lammers licht de Insights-stijlen toe die haar hockeyteam tot grote hoogte heeft gebracht. Blauw staat voor duidelijkheid, rood voor een ‘killermentaliteit’, geel voor enthousiasme, groen voor ondersteuning.
In 1 zin – wat is er in de parallelsessies opgestoken?
Bij Jeroen Eijskoot: “Als je wil veranderen, gebruik de innovatie. Er staat nog veel te gebeuren.”
Bij Dick Noort: “De doorlooptijden kunnen korter door dingen weg te strepen.”
Bij Jessica Maes en Diederik van Luijk: “Cybersecurity is dicht bij huis, met discussies over autorisaties bijvoorbeeld. En vooral: weg met de wachtwoorden! Daar moeten we echt iets anders voor verzinnen.”
Bij Pieter Teekens: “Leerzaam. Ik ging in mijn tekst over de ICT-storing veel te kort door de bocht.”
Bij Ron Beemster en Mariam Bakers: “Inspirerend dat standaardplatform, de cloudoplossing van DCI. En: we moeten met één taal naar de klant spreken.”
Bij Patrick de Groot en Chris Oosthoek: “Toegang krijgen tot websites is een stuk complexer dan je denkt. We hebben meer technische kennis nodig, maar ook andere vaardigheden.”
Spread the news - Zo’n 100 functioneel beheerders zijn op het event afgekomen. Alle departementen zijn vertegenwoordigd, maar toch is daarbinnen lang niet iedereen bereikt. Gastheer Rob Schuitema en dagvoorzitter Astrid Joosten roepen de aanwezigen op om ‘een olievlek’ te worden, zodat het netwerk verder groeit.
Netwerkspelers? - IenW blikt al vooruit naar het Beheerevent van 2019. Veel gehoord: "Zo'n dag is voor herhaling vatbaar." Rob Schuitema: “Vind elkaar. Niet alleen volgend jaar bij het beheerevent 2019, maar vooral ook tussendoor.”
Offline – Reacties van deelnemers: “Mijn werk is bijna altijd in ons eigen ministerie. Dus zo’n dag is een buitenkans. Je ziet niet vaak zoveel beheerders bij elkaar. De inhoud van die parallelsessies kun je misschien ook elders ophalen, maar juist in de pauzes, offline, hoor je veel. Waar staan jullie, waar zijn jullie mee bezig?”
Wat heeft deze dag in beweging gebracht?
“Netwerk, ik heb er nu meer gezichten bij.”
“Kennis van de technieken die nu mogelijk zijn.”
“Praktische tips, een afvinklijstje voor tekst, zoals afkortingen vermijden.”
“Ik moet Bart even bellen. Er wordt bij ons nog te weinig over cybersecurity nagedacht.”
“Blij met het boekje over de radar. Daar kan ik m’n roadmap op aanpassen."
”Business moet bepalen wie er bij welke gegevens mag. Dat is geen ICT-probleem.”
“Het begin van verbinding. We werken toch vrij geïsoleerd. Beheerders zijn de secretaresses van de ICT.”
“Zoals Astrid Zwiers zei: we moeten onze oude rotzooi opruimen.”
“Ontwikkel alleen wat je nodig hebt. En waarom alle functionaliteiten voor iedereen beschikbaar stellen? Daar gaat veel geld mee verloren.”
“We zijn gewend om de klant te pleasen. Daar moeten we mee stoppen. We zijn ook de bewakers van de standaarden.”
“Nodig ook eens een klant uit, voor wie je het allemaal doet.”
“Het geeft energie om het met elkaar te hebben over waar je naartoe wilt.”
“Een leuke sfeer, de bereidheid om te verbeteren, teamgevoel.”
Herkenning alom – De opluchting van de dag is wel dat mensen zich herkennen in andermans problemen. “Iedereen worstelt met hetzelfde. Dat is geruststellend”, aldus een deelnemer. Ook mensen die qua ontwikkelingen minder nieuws hebben gehoord vandaag, zijn gerustgesteld: “Het zou alarmerender zijn als alle informatie mij volstrekt onbekend was.”